عینک های مدرن، تنبلی چشم کودکان را درمان می کنند

۲ تا ۳ درصد از کودکان، به تنبلی چشم (Ambliopia) مبتلا می‌شوند که روش‌های خیلی زیادی برای درمان آن وجود ندارد. مشخصه این بیماری، ضعف بینایی به علت ضعیف شدن سیگنال‌های عصبی بین چشم و مغز بوده و درمان‌های رایج کنونی شامل استفاده از قطره چشمی و بستن چشم مبتلا، با چشم بند، در ساعاتی از روز است. استفاده از چشم بند می‌تواند موجب استرس کودکان، گوشه‌گیری آنها و جدا شدن از جمع دوستان شود.

به گفته وبسایت رسمی سازمان چشم پزشکی کودکان آمریکا (aapos): «بستن یکی از چشم‌های کودکان مبتلا، در ساعات مدرسه به کلاس فرصتی می‌دهد تا درس‌های ارزشمندی در مورد پذیرش تفاوت‌های بین کودکان یاد بگیرند» اما بسیاری از کودکان، استفاده از چشم‌بند را نمی‌پذیرند و این روش درمان بی‌نتیجه می‌ماند.

با توجه به آنچه گفتیم، محققان، نوعی عینک با تکنولوژی پیشرفته را ابداع کرده‌اند که Amblyz نام دارد و هدف آن درمان عارضه تنبلی چشم است و نتایج موفق اولین استفاده‌های آزمایشی از این عینک، ابتدای همین هفته، در همایش دوره‌ای آکادمی چشم‌ پزشکی آمریکا اعلام شد.

لنزهای Amblyz، از صفحات LCD قابل برنامه ریزی ساخته شده‌اند و اگر پزشک، مثلا استفاده روزانه به مدت ۲ ساعت را تجویز کند، لنز طرف چشم دچار تنبلی، در طول این ۲ ساعت، هر ۳۰ ثانیه یک بار به مدت چند ثانیه تیره می‌شود و نقش چشم ‌بند را ایفا می‌کند و از آنجایی که کودکان مبتلا به تنبلی چشم، مشکلاتی مانند آستیگماتیسم و نزدیک بینی هم دارند؛ این عینک در ساعاتی که به عنوان چشم بند عمل نمی‌کند سایر مشکلات را رفع می‌کند.

در این مطالعه، تاثیر استفاده از Amblyz و چشم بند‌های معمولی بر ۳۳ کودک با سنین ۳ تا ۸ سال مبتلا به تنبلی چشم متوسط مورد مقایسه قرار گرفت. در یک دوره سه ماهه، یک گروه از کودکان، روزانه ۲ ساعت از چشم بند و گروه دیگر روزانه ۴ ساعت از Amblyz استفاده کردند و در پایان این دوره آزمایشی، هر دو گروه به یک اندازه بهبود یافته بودند و روش درمان اهمیتی در نتایج به دست آمده نداشت؛ اما به طور کلی کودکان می‌توانستند به صورت میانگین، از علایم جدول سنجش بینایی، ۲ سطر بیشتر را نسبت به زمان پیش از درمان بخوانند.

Amblyz تنها پروژه‌ای نیست که یک روش ابتکاری برای درمان تنبلی چشم را جستجو می‌کند؛ در سالیان اخیر چندین گروه تحقیقاتی بازی‌های ویدیویی بخصوصی را ساخته‌اند که می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند، اما این عینک یک تفاوت عمده با آنها دارد، چون سازمان غذا و داروی ایالات متحده آن را به عنوان یک وسیله پزشکی تایید کرده است.

قیمت ۴۵۰ دلاری هر دستگاه Amblyz، از قدرت خرید بسیاری از خانواده‌ها بالاتر است؛ بنابراین تا زمانی که قیمت آن به اندازه کافی ارزان شود، چشم بندهای کنونی همچنان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.طراحی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی اتوبوس های بدون راننده در سوییس

ناوگان هوشمند اتوبوس‌های بدون راننده سال آینده در سوییس شروع به کار خواهد کرد. این برنامه به صورت آزمایشی و برای بررسی بیشتر عملکرد خودروها در ترافیک شهری اجرا می‌شود.

حرکت به سوی فناوری خودرو‌های خودران در سطح جهانی ادامه دارد. انتظار می‌رود اتوبوس‌های بدون راننده بهار سال آینده در سوییس شروع به کار کنند. این کار به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی آزمایشی دوساله برای ارزیابی عملکرد خودروهای بدون راننده در ترافیک روزمره‌ی شهری انجام می‌شود. ظرفیت این اتوبوس‌ها ۹ نفر خواهد بود و به عنوان اولین خودروهای خودران در عرصه‌ی حمل‌ونقل عمومی به صورت آزمایشی استفاده خواهند شد.

شرکتی با نام بست‌مایل و زیر نظر دو فارغ‌التحصیل از انستیتوی فدرال سوییس مدیریت این خودروها را تحت نظر کمپانی اتوبوسرانی سوییس با نام پست‌باس به عهده خواهد داشت. این دو فارغ‌التحصیل به نام‌های آن کویمانز (Ann Koymans) و رافائل گیندرات (Raphael Gindrat) می‌گویند که طرحشان می‌تواند مانند یک برج مراقبت فرودگاه، ناوگان خودروهای خودران را کنترل کند.
شرکت بست‌باس می‌تواند برای این طرح اولیه‌ی حمل‌ونقل عمومی بدون راننده شریک خوبی باشد. کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، اپل، تسلا و بسیاری از برندهای پرسابقه‌ی خودروسازی مانند بنز و ولوو هم در زمینه‌ی خودروهای خودران و نیمه‌خودران در حال پژوهش هستند.
مرسدس‌بنز اوایل امسال یک مدل از فناوری بدون‌راننده را در تولید انبوه یک نمونه از کامیون تریلر خود استفاده کرد. شرکت ولوو هم به سختی روی مکانیزم‌های رانندگی خودکار تحقیق می‌کند و روی فناوری‌های ترمز خودکار متمرکز بوده و در برنامه‌های تولید این شرکت قابل مشاهده است. شرکت ولوو در این زمینه همه‌ی خودروهای سواری و خودروهای سنگین را پوشش می‌دهد.

به گفته‌ی مسئولان حمل‌ونقل سوییس، استفاده از اتوبوس‌های بدون راننده به معنی جانشین‌سازی کامل آن‌ها با راننده‌های کنونی نیست. سخن‌گوی شرکت پست‌اوتو در این مورد گفت: ما همواره به راننده‌ها نیاز خواهیم داشت. در واقع با این فناوری می‌خواهیم مسیرهایی را به هم متصل کنیم که در حال حاضر تحت پوشش حمل‌ونقل عمومی نیستند.طراحی فروشگاه اینترنتی

اسکوترهای Gogoro به آمستردام می روند

Gogoro پس از اینکه در خیابان های شلوغ تایوان شروع به کار کرد، حالا بازار اروپا، و به طور مشخص، آمستردام را مدنظر قرار داده است. این شرکت امروز اعلام کرد که در نیمه اول سال 2016 در پایتخت هلند آغاز به کار خواهد کرد و در نیمه دوم سال آینده در سایر شهرهای اروپا نمایندگی تأسیس می کند. برخلاف سایر اسکوترهای الکتریکی که از طریق اتصال به پریزهای دیواری شارژ می شوند، Gogoro از چیزی شبیه به پمپ بنزین برای تأمین انرژی خود استفاده می کند. این شرکت ایستگاه هایی برای تعویض باتری به نام GoStation در سطح شهر آمستردام راه اندازی خواهد کرد. وقتی باتری یک اسکوتر به پایان برسد، صاحب آن به یکی از این ایستگاه ها مراجعه می کند و پس از تحویل باتری خالی شده، باتری با شارژ کامل را دریافت می کند.

Gogoro با همکاری آزمایشگاه شهر هوشمند آمستردام مشغول رایزنی برای فراهم کردن دسترسی شهروندان آمستردام به این اسکوترها است. شهرداری آمستردام همواره به دنبال پیدا کردن روش های جدیدی برای بالابردن بهره وری سوخت و توسعه سبک زندگی سبز در این شهر بوده است. دوچرخه در میان شهروندان این شهر به طرز غیر قابل باوری محبوب است و در سراسر آن مسیرهایی برای استفاده از دوچرخه و اسکوتر طراحی شده است. حالا، اسکوترهای هوشمند Gogoro نیز عضو جدیدی از این اکوسیستم خواهند بود. آقای لوک مدیر عامل Gogoro درباره آشنایی هلندی ها با این طرح گفت: "هیئتی به نمایندگی از شهرداری آمستردام به تایپه آمده بود و از سیستم حمل و نقل ما بازدید کرد و در همان دیدار برای راه اندازی سرویس مشابه در آمستردام ابراز علاقه کردند."

این شرکت موفق شده از تابستان امسال تاکنون بیش از 2000 دستگاه از این اسکوترها را در تایپه بفروشد و GoStation های خود را در 90 پمپ بنزین، کافه، دانشگاه و سایر نقاط پر تردد مستقر کرده است. شهرداری آمستردام نیز مکان های پر ترددی را برای راه اندازی GoStation ها در اختیار این شرکت قرار داده است. مدیر ارشد فناوری شهر آمستردام آقای گر بارون معتقد است موج بعدی نوآوری، ترکیب وسایل نقلیه الکتریکی در شبکه انرژی است. شارژ و ذخیره سازی انرژی در وسایل نقلیه الکتریکی بخشی از شبکه انرژی خواهد بود. Gogoro حالا اسکوترها را به قرن بیست و یکم آورده و آنها را وارد اکوسیستم انرژی هوشمند کرده است. طراحی فروشگاه اینترنتی

عرضه اسمارت فون اندرویدی 10 دلاری با مشخصاتی بهتر از اولین آیفون آغاز شد

شاید خاطرتان باشد که سال 2007 تمامی رسانه های خبری تصاویری را نمایش دادند که در آن استیو جابز اسمارت فونی را معرفی کرد که قرار بود بازار گوشی های هوشمند را متحول کند: نخستین آیفون.

از آن زمان هشت سال گذشته و اکنون Walmart، یکی از بزرگترین شرکت های خرده فروشی آمریکایی، فروش اسمارت فونی را آغاز کرده که مشخصات آن نسبت به نخستین آیفون تولیدی اپل برتری دارد. برای به دست آوردن این گوشی اندرویدی که از محصولات شرکت LG است کافیست 9.82 دلار هزینه کنید. این در حالیست که نخستین آیفون با قیمت 599 دلار عرضه شد.

 این گوشی از یکی از نسخه های قدیمی تر سیستم عامل اندرویدی بهره مند است و قطعاً از نظر مسایل امنیتی دارای نقاط ضعف متعددی است و با این گوشی امکان دسترسی به آخرین بازی های اندرویدی میسر نیست. اما، این امر که چنین سطحی از فناوری فقط با یک اسکناس ده دلاری در دست کاربران قرار می گیرد جالب توجه است.

این گوشی LG که TracFone نام دارد از نمایشگر 3.8 اینچی و یک دوربین 3 مگاپیکسلی برخوردار است و از شبکه 3G پشتیبانی می کند. با استفاده از قابلیت وای فای این گوشی امکان استریم کردن ویدیو و موزیک از سرویس هایی مانند Google Play Music All Access و اسپاتیفای برای کاربر وجود دارد.

جالب است بدانید که شرکت والمارت یک یو اس بی فلش با حافظه 4 گیگابایت را نیز به قیمت ده دلار عرضه می کند. TracFone نیز از 4 گیگابایت حافظه داخلی برخوردار است ولی تفاوتش با یک یو اس بی فلش این است که با استفاده از آن می توانید پیتزا سفارش بدهید و نظرات خود را در خصوص عناوین مورد علاقه تان در شبکه های اجتماعی ثبت کنید.

قیمت این گوشی هوشمند به ما یادآوری می کند که فناوری ساخت و تولید اسمارت فون ها به سرعت در حال پیشرفت است و رقابت برای تملک سهم بیشتری از بازار هر روز شدیدتر می شود. به طور قطع آینده ای شگفت انگیز در انتظار بازار اسمارت فون هاست.طراحی فروشگاه اینترنتی

تمام انرژی مورد نیاز نخستین فروشگاه اپل در سنگاپور از خورشید تامین می شود

در بیشتر نقاط دنیا، تولید کننده های صنعتی در فکر استفاده از انرژی های سبز در کارخانه های خود هستند تا کمترین آسیب را به محیط زیست وارد کنند. در همین راستا، اپل یک قدم فراتر رفته و قصد دارد نخستین فروشگاهی که به طور کامل با انرژی خورشیدی اداره می شود را در سنگاپور  افتتاح نماید.

اپل در این راستا از بزرگ ترین تامین کننده انرژی پاک در سنگاپور که Sunseap Group نام دارد، کمک گرفته. «سان سیپ گروپ» قرار است انرژی لازم برای ساختمان و محوطه فروشگاه 25 هزارنفری شرکت کوپرتینویی را به طور کامل تامین کند. این انرژی نیز از طریق پانل های خورشیدی که در پشت بام 800 ساختمان تعبیه شده‌ اند، گرفته می شود.

لیزا جکسون، معاون بخش ابتکارات محیط زیستی، سیاست و اجتماعی اپل در این رابطه اظهار داشته: «ما در همکاری با شرکت سان سیپ و دولت سنگاپور به دنبال کشف راه های جدید برای استفاده از انرژی خورشیدی در کل کشور مذکور و متعاقبا، رسیدن به هدف خودمان مبنی بر بهره گیری از انرژی های قابل تبدیل و تکرارشدنی هستیم.»

در سنگاپور، اپل انتظار دارد این قرارداد 50 مگاوات انرژی تولیدی داشته باشد (که معادل انرژی موردنیاز برای 9 هزار خانه است)، در حالیکه این شرکت از 33 مگاوات آن برای ساختمان موردنظرش استفاده خواهد نمود.

این خبر را می توان مهر تاییدی بر شایعات اخیر نیز دانست که از باز شدن فروشگاه اپل در سنگاپور حکایت داشتند.

باید اشاره کنیم تا به امروز، محصولات شرکت آمریکایی مورد بحث در همان روز اول عرضه نیز وارد کشور سنگاپور می شدند اما اپل برای فروش آنها از توزیع کننده ها و نمایندگی محلی خود کمک می گرفت و اکنون با ساخت فروشگاه رسمی، روی بازار سنگاپور تمرکز بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر هم این کشور به عنوان قطب خرید منطقه به شمار می رود.

موقعیت جغرافیایی فروشگاه بزرگ اپل در قلب مرکز خرید سنگاپور، در خیابان Orchard تعیین شده و فضایی حدود 1500 متر مربع را به خود اختصاص خواهد داد.طراحی فروشگاه اینترنتی