غروب آبی رنگ مریخ…

در تصاویر مخابره شده توسط کاوشگری که به مریخ فرستاده شده است، صخره های متعددی دیده می شوند اما برای نخستین بار، در روز مریخی نهصد و پنجاه و ششم (یا سول ۹۵۶) که با ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ مصادف گردید دوربین مذکور موفق شد عکسی متفاوت از غروب خورشید را در سیاره سرخ بگیرد.

جالب است بدانید که براساس این تصویر، غروب خورشید در مریخ تفاوت زیادی با غروب های زمینی و رنگ های گرمی دارد طراحی سایت که در این زمان در آسمان رویت می شوند و به جای توناژهای زرد و قرمز شاهد رنگ آبی در آن هستیم.

علت بروز این پدیده هم به باریک بودن اتمسفر مریخ و غبار موجود در آن باز می گردد. عکس غروب خورشید در مریخ در فاصله زمانی میان توفان های گرد و غباری گرفته شده که در این سیاره رخ داده اند منتها حتی در آن زمان هم حجم قابل توجهی از غبار در آسمان وجود داشت.

همین مساله به پژوهشگران امکان داد تا توزیع عمودی غبار در جو مریخ را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهند.

به گفته محققان «آبی بودن رنگ آسمان هم به خاطر این مساله است که ریزترین ذرات غبار در آن به اندازه مناسبشان هستند و به همین دلیل نور آبی رنگ قادر است به نحوی بهتر به جو این سیاره نفوذ کند.»

همانطور که می دانید خصوصیات این پدیده درست عکس غروب خورشید در زمین است؛ جایی که محدوده نزدیک به خورشید در آسمان به رنگ قرمز و زرد در می آید رژیم لاغری و مابقی آن همچنان آبی باقی می ماند.

این عکس ها در بازه زمانی ۶ دقیقه و ۵۱ ثانیه گرفته شده اند و توسط یکی از علاقمندان عکسبرداری فضایی به نام Damia Bouic دی کد شده اند.

این تصاویر رزلوشن بالایی دارد و نخستین باری است که از طریق کاوشگر به زمین مخابره می شوند، با این همه، این نخستین منظره غروبی که در سیاره سرخ رخ می دهد و تا کنون دیده ایم نیست.

در سال ۲۰۱۰ میلادی آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا ویدئویی از غروب خورشید در مریخ را منتشر کرد که توسط کاوشگر فرصت در روزهای ۴ و ۵ نوامبر ۲۰۱۰ گرفته شده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.